Erasmus+ 2018
Projekt Výukové metody a organizace vyučování vycházel z interních potřeb vysílající organizace. Vzhledem k tomu, že všechny zúčastněné patří mezi začínající pedagogy, byl očekáván profesní růst, nabytí zkušeností dobré praxe a získání poznatků o výukových metodách ve výchovně-vzdělávacím procesu na partnerských organizacích. Přijímající školy byly vybrány z 2 hledisek. Vídeňský Školský spolek Komensky byl vybrán na základě předchozí spolupráce v rámci výzvy číslo 56 MŠMT ČR. Škola Sagrado Corazón de Jesús byla vybrána za pomoci předem daných kritérií. Volba kvalitních partnerů byla prvním předpokladem k splnění cílů projektu. Před uskutečněním mobilit se pedagogové seznámili se vzdělávacím programem partnerských organizací, se školským zákonem a základními dokumenty pro rakouské a španělské školství. Během celého projektu byla účastníkům umožněna podpora mentora – ředitele školy, který již několikrát úspěšně realizoval projekty v rámci Erasmus + a eTwinningu. Plánované aktivity mobility (stínování na partnerské škole) byly splněny. Na obou školách byla sledována přímá pedagogická činnost v hodinách anglického jazyka, tělesné výchovy, českého jazyka, hudební výchovy, matematiky a přírodovědných předmětů. Po hodinách byly vedeny rozhovory o vyučovacích metodách, použitých pomůckách, ale také o vybavení školy a osnovách vyučování. Vzhledem k tomu, že obě partnerské organizace jsou bilingvní, byly vedeny diskuze na téma multikulturního vzdělávání a integrace žáků se specifickými vývojovými poruchami učení do výuky. Nečekaným přínosem projektu byla pro pedagogy možnost samostatného výstupu v hodinách, kdy seznámili žáky s vysílající organizací, z hlediska zeměpisného pak s polohou ČR, města Poděbrady. V rámci stínování na rakouské škole bylo možné nahlédnout do realizace celoškolních projektů obecné školy. V každé třídě byl projekt zahrnut do plánů výuky jednotlivých předmětů. Celotýdenní projekt na téma Feuerwehr (oheň) vyústil nácvikem požárního poplachu, po kterém následoval společný program před budovou školy.
Profily 4 účastníků mobilit:
- Mgr. Nikola Plocková – stínovala výuku anglického jazyka na partnerské škole ve Španělku. Hlavním cílen stínování bylo stínování nových metod a forem vyučování anglického jazyka. Velkým přínosem pro ni bylo sledování vyučování pomocí metod CLIL (Content and Language Integrated Learning) a TPR English (Total Physical Response). Díky použití těchto metod bylo možné pozorovat zvýšenou jazykovou vybavenost žáků.
- Mgr. Zuzana Kuprová – stínovala hodiny tělesné výchovy na partnerské škole ve Španělsku. Zvýšila své kompetence v oblasti vyučování tělesné výchovy. Přínosem pro ni bylo sledování výuky, která probíhala převážně venku v kampusu školy. I přes podobné metody vyučování, které jsou využívány i na naší škole, byl na partnerské škole vidět kladný přístup žáků ke sportu.
- Stínování hodin matematiky v rakouské škole se věnovala při své mobilitě Martina Novotná. Nejzajímavější bylo sledování vyučování v týmech, které vedlo k intenzivnějšímu a zároveň i individuálnímu přístupu ke studentům. Žáci třídy byli rozděleni na 2 skupiny, přičemž každou vedl jeden vyučující matematiky. Zvýšení kompetencí v oblasti kooperace a organizace výuky bylo naplněno díky stínování hodin matematiky, ve které probíhala skupinová práce založená na individuálním tempu každého žáka.
- Poslední účastnicí tohoto projektu byla Anna Froňková, která se věnovala stínování hodin českého jazyka a hudební výchovy. Sledovala vyučování českého jazyka, které probíhá na partnerské bilingvní organizaci podle českých osnov. Žáci zde mají 2 hlavní jazyky – český a německy, které si jsou z hlediska důležitosti rovny. Při stínování rozvíjela své kompetence v oblasti hudební výchovy, kde byla aktivně zapojena do výuky a byla jí umožněna spolupráce při práci s českými písněmi i díly české klasické hudby (například sbor Proč bychom se netěšili z opery B. Smetany).
V odpoledních hodinách se zúčastněné seznamovaly s historií a zajímavostmi v místě sídla školy a blízkém okolí. Fotografie využili ve svých hodinách po návratu z mobility. Přijímající organizace vytvořily vynikající podmínky pro realizaci mobilit. Obě aktivity (přímé stínování a seznámení s kulturou zemí partnerských organizací) přispěly k plnění potřeb vysílající organizace – podpora pedagogických pracovníků v oblasti vzdělávání. Po absolvování mobilit došlo u zúčastněných k posílení kompetence sociální, komunikativní, jazykové, prohloubily svůj profesní růst a načerpaly nové zkušenosti v oblasti vedení výuky a využívání různých metod učení, což vedlo ke splnění cílů projektu. Všechny nabyté zkušenosti a nové metody vyučování byly po návratu z mobilit představeny pedagogickému sboru školy na společných poradách, metodickém sdružení 1. stupně a předmětových komisích hudební výchovy a tělesné výchovy a následně implementovány do výuky.