Specifické vývojové poruchy učení a chování
Dyslexie – specifická vývojová poruch čtení, projevující se neschopností naučit se číst, přesto že se dítěti dostává běžného výukového vedení, má přiměřenou inteligenci a sociokulturní příležitost
Dysortografie – specifická vývojová porucha učení projevující se obtížemi klienta v oblasti užívání pravopisných pravidel mateřského jazyka
Dysgrafie – specifická vývojová porucha učení projevující se obtížemi klienta v oblasti psaní
Dyskalkulie – specifická vývojová porucha matematických schopností, s obtížemi v oblasti řešení numerických operací
Dyslálie – patlavost, vývojová porucha výslovnosti hlásek a hláskových skupin, vadná výslovnost jedné nebo více hlásek mateřského jazyka
Diagnóza ADHD
ADHD je vývojová porucha, můžeme ji charakterizovat jako nepřiměřený stupeň vývoje pozornosti, hyperaktivity a impulzivity. Projevuje se hlavně u dětí školního věku.
Charakteristické projevy dětí s danou poruchou:
- nesoustředěnost, roztržitost, dělá chyby z nepozornosti, zajímá se o všechno kolem něho
- zvýšená pohyblivost a neklid, nevydrží klidně sedět, vrtí se, hraje si s rukama, pošťuchuje se
- unáhlená reakce, vykřikování, skáče do řeči, ruší
- nepořádnost, potřebuje dohled, ztrácí věci, není pečlivé, nezapamatuje si
Jak pracovat s těmito dětmi?
- mít pochopení, trpělivost, klid – nedělá nám to naschvál
- každou snahu ocenit, povzbuzovat, chválit, hledat klady
- pomáhat mu, spolupracovat s ním, ne pouze zadávat úkoly
- volit činnosti na dobu 10-15 minut, střídat s odpočinkem
- musíme odstranit vše, co ho ruší, rozptyluje, s čím by si mohlo hrát
- zamezit pocitu neúspěšnosti, hledáme stále jeho dobré stránky
- každý den umožnit vybití energie při hrách, sportech
- hodnotit dosažené známky a výkony s ohledem na jeho možnosti, nesrovnávat s ostatními
- spolupracovat s učiteli
- stanovit hranice chování a požadavků, které dítě musí respektovat a nemůže je překročit – jasně stanovit pravidla v rodině i ve škole
- nevhodné a urážející chování nemůžeme tolerovat
Individuální vzdělávací plán
Na základě odborného posudku může být žák diagnostikován: s problémy učení nebo chování a na doporučení psychologa je zařazen mezi žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s individuálním vzdělávacím plánem (vyhláška MŠMT).
Postup při vypracování IVP:
- zákonný zástupce si podá k řediteli školy tiskopis „Žádost o individuální vzdělávací plán“
- ředitel školy rozhodne o povolení a zákonný zástupce je o tomto povolení písemně vyrozuměn
- žákovi je na základě podkladů PPP vypracován IVP, IVP se s každým školním rokem vypracovává opakovaně s přihlédnutím k případným kompenzacím a změnám v individuálním přístupu k žákovi
- vypracovaný IVP je předložen k nahlédnutí rodičům, kteří ho podepíší, dále IVP podepisuje ředitel školy, třídní učitel, pracovník PPP, žák a učitel zodpovědný za výuku daného předmětu.
Pokyny týkající se odborného vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně
Pedagogicko-psychologická poradna v Nymburce poskytuje odbornou psychologickou a pedagogickou péči, konzultace žákům i rodičům.
O vyšetření nebo konzultaci žádají rodiče (zákonní zástupci) dítěte. Objednání je možné telefonicky i osobně. Pokud rodič žádá o vyšetření sám, není nutné doporučení jiných odborníků nebo institucí.
Žádá-li rodič ve spolupráci se školou, zašle škola vyplněný dotazník „Sdělení o žákovi“ s podpisem rodičů.
Je-li dítě v péči jiného odborníka (neurologa, logopeda, psychiatra, klinického psychologa), doporučuje se vzít s sebou k prvnímu vyšetření jejich zprávy.
Poskytované služby jsou bezplatné!
Pokud žák vyšetření absolvoval, musí si závěrečnou zprávu o vyšetření z PPP vyzvednout osobně na PPP (zprávy nezasílají poštou). Potom dle svého uvážení co nejdříve informovat třídního učitele, aby pedagogové mohli s žákem pracovat dle doporučení PPP.