Možnosti přístupu k žákům s SPU při výuce
Možnosti přístupu a tolerance pro integrované žáky s SPU do kolektivu běžné třídy napomáhají dětem lépe se vyrovnat s jejich obtížemi či dokonce tyto obtíže minimalizovat. Jsou zde uvedeny ty formy tolerancí, které dětem nejvíce pomohou, pravdou však je, že každému dyslektikovi, dysgrafikovi, dysortografikovi či dyskalkulikovi vyhovuje něco jiného. Z níže uvedených možností si může pedagog vybrat to, co je žádoucí pro jeho žáky, ale může použít i mnoho dalších způsobů tolerance. Mezi možnosti úlev a tolerancí řadíme:
Žák s diagnózou dyslexie
- Nevyvolávat žáka k dlouhému hlasitému čtení před třídou
- Nedávat číst žákovi před třídou náročný text, těžká slova
- Za domácí úkol ukládat pouze přiměřenou část textu, vhodné číst článek po částech nebo část dítě a část rodič = střídavé čtení
- Tolerovat pomalé tempo při čtení
- Využívat korekčních pomůcek (dyslektické okénko, záložku, apod.)
- Vést ke správné technice čtení, odbourávat tzv. „dvojí” čtení, tolerovat slabikování (i ve vyšších ročnících – u slov dlouhých, obtížných a cizích)
- Cvičit rychlou orientaci v textu (postřeh) pomocí her a soutěží
- Před vlastním čtením vybrat z textu obtížná slova a procvičit jejich čtení
- U starších dětí je vhodné nechat dítěti přečíst úsek potichu pro sebe (podtrhne slova, která jsou pro něj problematická a nacvičí se je předem)
- Vést dítě k tomu, aby si chybu samo našlo a opravilo (čtení na pozor: dítě čte, pokud udělá chybu, dospělý řekne pozor nebo písmeno apod., nepoužívat slova negativní: zase chyba, špatně)
- Vhodný výběr textu (větší písmenka), kontury písmen, ilustrace jednodušší, méně textu na stránce, hodně členěné do odstavců
- Opisy a přepisy dávat jen krátké
- Nenutit dítě, aby za každou cenu napsalo vše
- Umožnit dítěti tiché (polohlasné) předříkávání – autodiktát
- Nechat dostatek času na kontrolu
- Slohová cvičení nejsou příliš vhodná, dítě si po sobě nedokáže správně přečíst a opravit
- Tolerance v geometrii – má potíže s prostorovou orientací, též v zeměpise
- Preferovat ústní zkoušení
- Např. v matematice zkontrolovat pochopení úkolu – slovní úlohy, nehodnotit chyby vzniklé z nedokonalého přečtení textu
- V cizích jazycích má dítě potíže se čtením textu a s učením se jazyka touto cestou (např. čtení slovíček), vhodné co nejvíce názoru a co nejvíce konkretizovat, vhodné jazyk často a opakované poslouchat, zařazovat říkadla, básničky, písničky, hádanky
- Preferovat ústní zkoušení při výuce cizích jazyků preferovat sluchovou cestu, ústní ovládání slovní zásoby a základních frází
- V ostatních předmětech preferovat ústní zkoušení, při písemném projevu pouze krátká odpověď
Žák s diagnózou dysgrafie
- Dbát na správné sezení při psaní, správné držení pera
- Používat vhodné psací náčiní (násadky, trojhranný program)
- Tolerovat nekvalitní písmo, nedokonalost tvarů a směr písmen
- Využívat pomocných linek, podložku na sklon písma
- Zařazovat podle potřeby uvolňovací cviky (před i během psaní), doporučit i rodičům při domácí přípravě
- Uvolňovací cviky u těchto dětí klidně až na 2. stupeň
- Ocenit snahu, chválit, nespěchat, nechávat dostatek času na psaní i kontrolu
- Nemusí psát vše, píše jen to nejdůležitější
- Psát znaménka hned (ne napsat celé slovo a potom doplňovat znaménka, písmo přerušit)
- Nenechávat zbytečně dlouho přepisovat – písmo se horší, dítě je unavené
- Nenutit k dlouhému každodennímu dopisování toho, co nestihly, nechat napsat jen to nejdůležitější
- Nenutit psát cvičení „nanečisto”
- Nenechávat dlouho psát – lepší testy, doplňovačky
- Brát v úvahu sekundární projevy – únavu (soustředí se hlavně na psaní)
- Opis a přepis také minimalizovat
- V ostatních předmětech preferovat ústní zkoušení, při písemném projevu pouze krátká odpověď
- Nenechávat psát dlouhé zápisky v naukových předmětech
- Nehodnotit chyby v písemném projevu, ale pouze obsahovou správnost
- V matematice dávat pozor na záměny číslic tvarově podobných (6-9, 3-8), pozor na posun číslic při písemném sčítání a odčítání
- V geometrii s tolerancí hodnotit nižší kvalitu rýsování
- Stejné potíže potom také v hodinách Vv, Pv
- Tolerovat sníženou kvalitu písma při zápiscích v ostatních předmětech (zejména na 2. stupni)
Žák s diagnózou dysortografie
- Největší potíže v psaní diktátů (opis a přepis zvládá lépe, chybuje ale také)
- Diktáty psát má (nehodnotit nebo hodnocení zmírnit ( hodnotit známkou, pokud se diktát dítěti povede), raději ověřit jevy ústně nebo vzít diktát, kde chybovalo a ústně se na dané jevy zeptat
- U těžších forem dysortografie by se diktát neměl psát vůbec
- Jiné formy diktátu: – doplňovačka (na papír, folii nebo diktát napsaný zezadu na tabuli, dítě doplňuje – vhodné spojit s kontrolou celé třídy)
- vynechání jedné věty (má čas na dokončení a kontrolu)
- psaní pouze poloviny diktátu (ostatní píší, žák kontroluje)
- v diktátech hodnotit pouze, co stačilo napsat
- při diktátech nechat k dispozici dyslektickou tabulku
- vhodné diktáty předem procvičit (např. jako DÚ) nebo před psaním diktátu procvičit klíčová slova
- při společné ústní kontrole dát dítěti prostor na ověření jeho pravopisných znalostí a pravidel
- u vyšších ročníků brát zřetel na obtíže se sluchovou diferenciací slabik di-ti-ni, dy-ty-ny (správnost psaní i/y ve slovech podle vzorů – pán- páni-pány, hrady, ženy, kosti, mladý-mladí, jarní)
- nevhodné jsou desetiminutovky
- vhodné korekční pomůcky – tabulky, abecedy, dyslektické, dysortografické tabulku, bzučák, tvrdé a měkké kostky, pravopisné přehledy apod.
- preferovat ústní zkoušení, závěrečnou klasifikaci – podle ústního zkoušení
- těžší dysortografik chybuje i v přepisu a opisu
- v cizích jazycích chybují v písemném projevu (potíže slova, která se jinak vyslovují a jinak píší)
- v matematice mají potíže s diktáty čísel, při desetiminutovkách
- v ostatních předmětech preferovat ústní zkoušení, při písemném projevu pouze krátká odpověď
- nenechávat psát dlouhé zápisy v naukových předmětech
- nehodnotit chyby v písemném projevu, ale pouze obsahovou správnou odpovědi
Žák s diagnózou dyskalkulie
- používat korekčních pomůcek
- rozvoj sluchového rozlišování, sluchové paměti, porozumění slyšenému (pochopení výkladu)
- rozvoj zrakového rozlišování, zrakové paměti
- procvičovat pravolevou orientaci
- při fixaci číslic pracovat s názorem
- cvičení orientace (číselná řada, číselné úsečky, matematické pojmy – vpředu, vzadu, větší, menší)
- cvičit posloupnost číslic pomocí her
- nácvik čtení číslic – použití karet, textilních tvarů, skládací abecedy (multisenzorický přístup – hmat, sluch, zrak)
- využívat hmatu při poznávání číslic
- numerické operace cvičit s názorem – prsty, kostky, počítadlo, knoflíky …
- rozklad čísel manipulačně (tabulky v barevném provedení, které stříháme na skládanky)
- využití kapesních kalkulátorů, výpočetní techniky
- kroužkování či podtrhávání opakujících se číslic
- čtení jednoduchých příkladů, slovních úloh vždy s kontrolu a opravami chybně přečtených slov
- nácvik obtížných slov z úlohy před vlastním čtením slovní úlohy
- respektování osobního tempa
- kontrola pochopení zadaného úkolu
- vytvoření jednoduchého systému řešení určitých druhů úloh, který lze často aplikovat
- používání tabulek a přehledů zejména při převodech jednotek, násobků
- hodnotit nejen konečný výsledek, ale i jednotlivé kroky